TOMISLAV FAIN: MORAMO PODIZATI STANDARD RADNIKA I JAČATI UGLED STRUKE
Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA) je jedna od vodećih strukovnih udruga koja zastupa interese svojih članova i usko surađuje s Ministarstvom turizma Republike Hrvatske i Hrvatskom turističkom zajednicom na različitim projektima koji su usmjereni prije svega na povećanje broja organiziranih dolazaka i noćenja u predsezoni i posezoni. Svoje mišljenje o turizmu, manjku radne snage, tržištu i turističkoj ponudi u Hrvatskoj s nama je podijelio predsjednik UHPA-e Tomislav Fain.
Koje su aktivnosti UHPA-e koje će pridonijeti turističkom rastu i razvoju u uvjetima sve snažnije međunarodne konkurencije?
Iza nas je po brojkama još jedna uspješna turistička godina. Rastao je ukupan turistički promet (6,59 % u dolascima te 3,87 % u noćenjima), uz to rasle su i investicije u turističkom sektoru. Također, rasle su i brojke vezane uz domaće turiste, kako u dolascima (9,23%) tako i u noćenjima (4,91%). Zanimljivo je da su među najbrojnijim gostima, uz već tradicionalne Nijemce, Austrijance i Slovence, postali gosti iz SAD-a, Kine i Južne Koreje.
Temeljni cilj UHPA-e je olakšati poslovanje turističkim agencijama te pridonijeti razvoju cjelokupnog hrvatskog turizma. Naša Udruga ima vrlo uspješnu dugogodišnju suradnju s Hrvatskom turističkom zajednicom i Ministarstvom turizma u razvoju i provedbi edukacijskih programa u koje su uključene turističke zajednice i turističke agencije. Cilj tih edukacijskih programa je potaknuti razvoj novih, inovativnih i atraktivnih složenih turističkih proizvoda, tj. obogatiti postojeću ponudu. Samo tako možemo biti konkurentni i u destinacije dovesti veći broj gostiju, s naglaskom na programe za predsezonu i posezonu. UHPA kroz razne marketinške kampanje promovira Hrvatsku i samim tim pridonosi razvitku cjelokupnog turizma i prepoznatljivosti Hrvatske na vrlo konkurentnom međunarodnom tržištu.
Kako turizam u većoj mjeri učiniti tržištem domaćih roba i usluga?
Nismo iskoristili sve svoje potencijale i još smo daleko od ostvarenja cilja pozicioniranja Hrvatske kao atraktivne turističke cjelogodišnje destinacije. Moramo i nadalje jačati kvalitetu naše turističke ponude, s fokusom na kvalitetni, ravnomjerni i održivi razvoj svih regija. Ovdje prije svega mislim na turističku ponudu i sadržaje u kontinentalnom dijelu Hrvatske kao i na nekim otocima. Određeni pomaci su učinjeni, ali još uvijek nedostatno da se naša zemlja prepozna kao destinacija cjelogodišnjeg turizma. Činjenica je da se našu zemlju još uvijek percipira kao destinaciju „sunca i mora“ te nas možda očekuje vrlo dug put do izgradnje novog nacionalnog brenda.
Statistički podaci govore kako je Hrvatsku 2018. godine posjetilo preko 19.500 milijuna turista, koji su ostvarili preko sto milijuna noćenja. Zamislite samo koji se potencijal generiranja potrošnje i razvoja lokalnog gospodarstva tu krije. Nesporna je činjenica da kao turistička zemlja moramo kroz turizam plasirati što više roba iz domaće proizvodnje čime osiguravamo veće mikro i makro učinke na cjelokupno gospodarstvo i u konačnici veći životni standard. Udio domaćeg proizvoda treba rasti i mora biti veći nego li je sada. Turizam predstavlja veliki izvozni potencijal za hrvatske domaće proizvode i, uz već nekoliko postojećih projekata, treba pokrenuti nove. Za uspješniji plasman domaćih proizvoda i roba kroz turizam potrebno je još uvijek riješiti niz otvorenih pitanja na međuresornoj razini. Javni sektor mora uložiti dodatne napore u pogledu poticanja razvoja proizvodnje i jačeg umrežavanja i povezivanja domaćih proizvođača i svih dionika hrvatskog turizma, posebice zbližavanju malih proizvođača s velikima. U turizmu ekonomije doživljaja nacionalno brendiranje treba biti prioritet.
Kada se govori o turizmu uvijek se i poteže pitanje manjka radne snage, kako po vašem mišljenju kvalitativno i kvantitativno riješiti taj problem?
Turizam je jedna od najperspektivnijih gospodarskih djelatnosti u Hrvatskoj i generator novih radnih mjesta. Svjesni smo da hrvatskom turizmu kronično nedostaje djelatnika, od operativnih i stručnih zanimanja pa do visokoobrazovanih stručnjaka. Problem odljeva ili manjka kvalificirane radne snage ne smije se ignorirati, ako želimo biti konkurentni. To je ozbiljno strateško pitanje kojim se trebamo kontinuirano baviti na nacionalnoj razini. Javni i privatni sektor trebaju se i moraju povezati, iznaći učinkovita rješenja kojima bi se nedostatak kvalificiranog ljudskog potencijala otklonio. Uvoz radne snage iz inozemstva nije i ne smije biti jedino rješenje. Moramo razmišljati dugoročno, stvoriti uvjete za razvoj kvalitetnih ljudskih potencijala kroz usklađivanje sustava i sadržaja obrazovanja (formalnog i neformalnog) s potrebama tržišta, osigurati kvalitetnu praksu, ulagati u programe cjeloživotnog obrazovanja i usavršavanja, imati odgovarajući sustav nagrađivanja (cijena rada), podizati standard radnika, jačati ugled struke i drugih pitanja čijim bi se rješavanjem smanjila potreba uvoza radne snage iz inozemstva.
Vi ste i vlasnik turističke agencije Terra Travel d.o.o., kako ste vi konkretno riješili problem radne snage u svojoj agenciji?
Kao što sam rekao, na nama svima je da animiramo mlade ljude i kod njih povećamo zanimanje za rad u turističkom sektoru. Osim što nam je nužno potrebna dugoročna politika razvoja kvalitetnih ljudskih potencijala u turizmu, jedan od poteza mogao bi biti, kako sam i osobno napravio u svojoj agenciji, da se dio sezonaca ostavi u stalnom radnom odnosu, a dio da započne raditi.
Što bi u našoj turističkoj ponudi i usluzi trebalo mijenjati kako bi podigli potrošnju gostiju i osigurali veću profitabilnost tvrtkama te povećali konkurentnost?
Smatram da trebamo i dalje obogaćivati našu postojeću ponudu ulaganjem u infrastrukturu i razvoj novih, inovativnih i kvalitetnih turističkih proizvoda koji prate svjetske trendove i potražnju.
Što očekujete u ovoj, ali i sljedećim godinama vezano za turizam u Hrvatskoj?
S obzirom na trenutne rezultate, ali i najave u ovoj godini kao i u narednim godinama, očekujem veći razvoj incoming turizma. Samom tom činjenicom, možemo zaključiti kako će upravo turističke agencije i touroperatora dati svoj doprinos rastu hrvatskog turizma, osobito onog izvan glavne turističke sezone. Upravo zbog navedenog će važnost turističkih agencija u godinama ispred nas biti sve veća. Također, očekujem da će se sve više turističkih agencija specijalizirati za određene niše te će se kroz iste, s rastom turizma, dodatno razvijati i rasti.
Foto: Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA)
Izvor: UHPA