Je li ova turistička sezona u potpunosti otpisana? S ovim se moramo odmah pomiriti, a onda tek predstoji borba: ‘Cijene neće imati nikakvo značenje‘
Kada epidemiolozi počnu kreirati i procjenjivati (ne)uspješnost ovogodišnje turističke sezone, onda je stvarno vrag odnio šalu, kažu turistički radnici.
No, koliko god im je neprirodno da sami ne upravljaju stanjem na tržištu i kreiraju ga ponudom i potražnjom, nego moraju čekati na upute zdravstvenih djelatnika da bi znali što sljedeće napraviti, toliko su ipak svjesni da upravo epidemiolozi jesu oni koji ovog trenutka rade najbolji marketing hrvatskog turizma u svijetu.
Jer, zemlja koja se je znala nositi s tako teškim bremenom pandemije, znat će sigurno i spremno dočekati i svoje goste, logično je razmišljanje potencijalnih turista.
PRIZEMLJENA ZRAČNA FLOTA
Nakon što su otpisali prvu polovicu godine za poslovanje, turistički profesionalci svjesni su da i od glavnog dijela sezone 2020. godine već sada gube barem polovicu planiranog utrška. Jer, sve ozbiljne analize i prognoze profesionalaca govore kako nije realno očekivati bilo kakav značajniji turistički promet prije kraja srpnja ili u kolovozu.
Sve što se prije toga dogodi, osim domaćih gostiju, bit će tek prve inozemne laste, vlasnici vikendica i brodova na Jadranu koji će doći vidjeti svoje nekretnine ako im putovanje ne bude značilo i obveznu karantenu od 14 dana, koja je sada na snazi u gotovo svim zemljama Europe.
I ne treba bježati ni zatvarati oči pred činjenicom da će turizam u Hrvatskoj do kraja lipnja izgubiti 2,6 milijardi eura koje bi se u normalnim okolnostima zaradile u prvoj polovici godine. To je onaj dio koji je otpisan.
Predstoji, dakle, borba za spašavanje barem dijela onog ključnog prihoda trećeg kvartala u kojemu se ostvari 64 posto ukupnih prihoda od turizma ili 6,5 milijardi eura. To je zarada iz srpnja, kolovoza i rujna, ali već sada je jasno da je i ona upitna.
Kada se prati situacija u zemljama iz kojih nam dolazi najviše gostiju, jasno je da su stvari problematične vezano i uz turistički promet u srpnju, pa i kolovozu. Nije logično očekivati da će nam gosti doći iz zemalja koje su zabranile javna okupljanja, sportske priredbe s publikom i sva događanja do rujna.
Teško će oni goste koji će otputovati u inozemstvo poštedjeti karantene na povratku kući, a pitanje je tko će pristati putovati pod takvim uvjetima.
Osim toga, najveći niskotarifni avioprijevoznici Easy Jet, Jet2Com i Ryanair službeno su objavili da do 17. lipnja ne lete nigdje, a onda će procijeniti situaciju i interes gostiju prije nego dignu svoju flotu u zrak.
Jer, s kabinama u kojima će se prodavati tek svaki drugi red radi socijalne distance postaje upitno koliko se isplati letjeti sa tek 50 posto popunjenosti putničkih sjedala. Kada se tome doda i zahtjev epidemiologa za mjerenjem temperature svakom gostu prije ukrcavanje, na čemu sada inzistiraju, sve postaje još kompliciranije...
- Istina je da se sa svim ovim suočavamo prvi put u povijesti, ali mi se unaprijed ne odričemo ove turističke sezone u Hrvatskoj. Treba ostati u kontaktu s tržištem i gostima, a vrijeme dok se čeka na rasplet epidemiološke situacije iskoristiti pametno za sređivanje objekata, oblikovanje ponude, osmišljavanje sadržaja...
Najvažnije je u ovom trenutku ne razočarati goste i pokazati im da i u ovim okolnostima mislimo i računamo na njih u ovoj ili u sljedećoj godini, jer oni na Hrvatsku, bez sumnje, računaju. To najbolje pokazuje broj poziva i upita koje primamo u agenciji od gostiju koji su već uplatili odmor za ovo ljeto.
Čak 70 posto njih pristaje na odgodu odmora ili njegovo pomicanje za iduću godinu. Dakle, Hrvatske se ne odriču, a svjesni su da su okolnosti nešto na što se ne može utjecati. I zato je najvažnije našim potencijalnim gostima pokazati na sve načine da cijenimo tu njihovu lojalnost - kaže nam Selimir Ognjenović, vlasnik ID Riva Toursa, najvećeg turoperatora specijaliziranog za Hrvatsku iz Njemačke.
GOSTI SVE RAZUMIJU
- Nikada nam nije bilo ovako teško raditi, a Slovaci su prestrašeni od cijele ove situacije i čekaju za odluku što će s uplaćenim odmorima. U mojoj agenciji je njih 60 posto već platilo odmor u Hrvatskoj koji je u Dalmaciji trebao početi od početka svibnja.
Gosti sve razumiju i znaju da ništa ne ovisi ni o njima ni o agenciji niti o zemlji u koju putuju. Sada smo svi u istim problemima za koje nitko nije kriv. Vidim da su jako oprezni i žele biti sigurni da neće biti problema s virusom ili karantenom na povratku - kaže nam Eva Samborska iz agencije „Aquamarin“ iz Banske Bistrice.
Pitanje snižavanja cijena kojima bi se privukli gosti, a što se posljednjih dana stalno spominje u Hrvatskoj kao model pridobivanja naklonosti ovog ljeta, turistički profesionalci odbacuju, uz tvrdnju da cijene ove godine neće imati nikakvo značenje kod odabira mjesta putovanja.
Grčka, Italija, Španjolska...
Vodeće turističke zemlje na Mediteranu kojima je turizam iznimno važan dio gospodarstva ne žure s otvaranjem hotela ili koridora za zračni promet, misleći prije svega na sigurnost gostiju i domaćina. Tako Grčka najavljuje mogući aviopromet u drugoj polovici srpnja, i to samo prema otocima.
U Italiji se o turističkoj 2020. godini više i ne govori, sve akcije usmjerene su na 2021. godinu jer Talijani procjenjuju da će ove godine od turizma imati gubitak od 22 milijarde eura, računajući da će socijalna distanca u toj zemlji biti na snazi do kraja ove godine.
Španjolski ministar turizma Royes Maroto kazao je ovih dana da je Španjolskoj na prvome mjestu sigurnost da gosti koji će doći neće proširiti virus, a tamošnji eksperti govore kako se hoteli na Mallorci i Costa Bravi dobrim dijelom ove godine neće ni otvarati.
Francuska računa isključivo na domaće goste jer je Emanuel Macron najavio držati zatvorene granice do rujna, baš kao i Velika Britanija.
Foto: Zvonimir Barišin/HANZA MEDIA
Izvor: Slobodna dalmacija