Zbog odseljavanja, sve je manje radne snage: Već počelo regrutiranje "sezonaca" po Slavoniji
Teško dolazimo do sezonskih radnika, a razlog tome je nekvalificirana radna snaga ugostiteljskih zanimanja zbog odljeva kvalificiranog kadra i mladih ljudi iz Hrvatske u inozemstvo, u Njemačku, Austriju, Irsku… – napominje Herceg koja je potvrdila kako su deficitarna zanimanja konobar, kuhar te radnice u domaćinstvu (sobarice).
»Regrutiranje« po Slavoniji već je započelo. Za iduću turističku sezonu potrebno je naći oko 30.000 sezonskih radnika. Prema podacima sa Zavoda za zapošljavanje, broj sezonaca u turizmu iz godine u godinu raste. Godine 2006. tragalo se za oko 21.500 sezonskih radnika, a protekle, 2016. godine, za njih gotovo 38.000.
U prošloj godini najviše sezonaca tražilo se u turizmu u djelatnosti pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane te djelatnosti trgovine, i to uglavnom konobara, prodavača, kuhara, sobara, čistača, kuhinjskih radnika, pomoćnih kuhara, pomoćnih konobara i recepcionara, a zaposleno je bilo njih oko 27.200.
Upravo je zato jedna od najznačajnijih aktivnosti Hrvatskog zavoda za zapošljavanje posredovanje pri sezonskom zapošljavanju. Aktivnosti posredovanja pri sezonskom zapošljavanju za nadolazeću turističku sezonu 2017. i posjeti poslodavcima s ciljem identifikacije potrebe za sezonskom radnom snagom provode se od rujna 2016. godine pa sve do kraja veljače 2017. godine.
Više posla ljeti
Tijekom navedenih mjeseci organiziraju se redoviti sastanci, posjeti i selekcije većih hotelsko-turističkih poduzeća kako na priobalju, tako i u unutrašnjosti radi odabira sezonskih radnika koji su spremni na privremeno preseljenje radi zaposlenja. Poslodavci s područja Jadranskog primorja najčešće obilazile regionalne i područne urede kao što su Osijek, Virovitica, Bjelovar, Slavonski Brod, Sisak, Vukovar, Vinkovci, Zagreb, ali i druge područne urede u potrazi za radnom snagom.
Međutim, prema riječima hotelijera i ugostitelja, do sezonaca u turizmu se sve teže dolazi. Mnogi mladi ljudi spakirali su kofere i otišli u »bijeli« svijet, a svoj kruh u struci najčešće zarađuju u Njemačkoj i Irskoj.
Prema riječima Ivana Sarajlića iz opatijskih Milenij hotela, njihova hotelska kuća uvijek je u potrazi za kadrom, s obzirom na to da ima cjelogodišnje turističko poslovanje. Međutim, potrebe se ljeti zbog broja gostiju i obima posla znatno povećavaju.
– Uvijek smo u deficitu i tragamo za radnom snagom, posebno za ljetnu sezonu. Već sada započeli smo s aktivnostima kako bismo osigurali dovoljan broj radnika, a najviše ih provodimo u unutrašnjosti Hrvatske i na području Gorskog kotara. Deficitarna zanimanja su konobar, pomoćno kuhinjsko osoblje te sobarice, dok je do kuhara posljednjih godina ipak nešto lakše doći zbog promidžbe i velikog broja kulinarskih emisija koje su pobudile interes kod mladih da izaberu tu struku. Nažalost, sva ostala zanimanja u hotelijerstvu i ugostiteljstvu su zapostavljena pa je stoga i teže naći sezonske radnike, odnosno takva zanimanja uopće ne pobuđuju interes kod školaraca – govori Sarajlić, predstavnik opatijske hotelske grupacije u kojoj će se ove godine zaposliti između 150 i 200 sezonaca.
Intenzivirana potraga
Lošinjski Jadranka hoteli već su krenuli u potragu za 604 potrebna sezonska radnika. Petra Herceg iz odjela poslovnih komunikacija i marketinga navedene kuće ističe kako su se aktivnosti pronalaska kadra intenzivirale već u prosincu prošle godine.
– Teško dolazimo do sezonskih radnika, a razlog tome je nekvalificirana radna snaga ugostiteljskih zanimanja zbog odljeva kvalificiranog kadra i mladih ljudi iz Hrvatske u inozemstvo, u Njemačku, Austriju, Irsku… – napominje Herceg koja je potvrdila kako su deficitarna zanimanja konobar, kuhar te radnice u domaćinstvu (sobarice).
Hotelijeri su svjesni, s obzirom da većina sezonaca stiže iz unutrašnjosti Hrvatske, da im u turističkoj destinaciji moraju osigurati i smještaj. Neke hotelske kuće već su prije desetak godina izgradile kapacitete za prijam sezonskih radnika.
Tako primjerice šibenski Solaris može primiti čak 265 radnika na smještaj. Kako bi lakše došli do sezonaca, hotelijeri vrlo često komuniciraju i sa sveučilištima i školama. Tako već u najranijoj fazi stručnog obrazovanja dogovaraju praksu i nagrađuju najuspješnije, a to je onda i garancija da će zaposleni kadar biti kvalitetan.
Na rad u inozemstvo otišla je jedna Matuljka, supruga i majka dvoje male djece koja se zaposlila u Njemačkoj u uslužnoj djelatnosti. Po dogovoru s poslodavcem ugovorila je broj radnih sati koje želi odraditi, a kako bi ipak dio mjeseca provela u Matuljima s djecom.
– Jako sam zadovoljna, posebno plaćom, odnosno cijenom sata mog rada. Izabrala sam najniži dopušteni fond sati koji moram odraditi, a agencija mi nudi poslove uglavnom u hotelskoj industriji – govori žiteljka Matulja.
Izvor: novilist.hr